Azok a bizonyos olajos magvak

Azok a bizonyos olajos magvak

Tápérték

Ételeinket rendszerint három kategóriába soroljuk aszerint, hogy melyik makronutrienst tartalmazzák meghatározó mértékben: szénhidrátok, fehérjék és zsírok. Az olajos magvakat nehéz ilyen szempontból kategorizálni, mert fajtánként eltérő mértékben ugyan, de egyaránt sok fehérjét és szénhidrátot tartalmaznak egyszerre, alacsony a GI besorolásuk. Ez utóbbi az egyik kiemelkedően értékes tulajdonságuk. A kiegyensúlyozott táplálkozás szempontjából ugyanis fontos, hogy az étkezésünk egyaránt tartalmazzon fehérjét és szénhidrátot is. 

Ezáltal az olajos magvak elnyújtottan emelik meg a vércukorszintet, nem okoznak hirtelen vércukorszint-emelkedést, majd az ez után jellemző vércukorszint-zuhanást. Ez egyben azt is jelenti, hogy hosszú távon biztosítanak energiát, és nem ösztönzik a szervezetet arra, hogy a hirtelen kapott sok energiát zsírszövetként raktározzák. A kutatások szerint azok, akik rendszeresen fogyasztanak olajos magvakat, könnyebben őrzik meg a testsúlyukat.

Rosttartalom

Az olajos magvak rosttartalma nem tartalmaz kalóriát, és támogatja az emésztést. A rostok telítenek, csökkentik az éhségérzetet, és segítik a székletürítést.

Vitaminok

Az olajos magvak eltérő mértékben, de széles választékban tartalmaznak vitaminokat. Az eltérő vitamin-tartalom miatt érdemes egyszerre többféle magvat együtt fogyasztani, hogy a bennük található vitaminok és ásványi anyagok kiegészíthessék egymást, és segíthessék egymás felszívódását. 
Az A-vitamin főként a szem, a bőr, a haj és a nyálkahártya egészségét támogatja. Az olajos magokban található B-vitamin komplex a haj és a bőr táplálása mellett nagyon jót tesz az idegrendszernek, az emésztésnek, és jótékony hatással van a koleszterinszintre. Az olajos magokban található E-vitamin pedig antioxidáns hatású, védik a sejteket a káros oxidációs folyamatoktól, amikkel napi szinten kell szembenéznünk. Ezen fő vitaminok mellett nehéz lenne felsorolni mindazt a sok vitamint, amit egy gondosan válogatott mag-mix tud nyújtani.

Ásványi anyagok

Az ásványi anyagok alapvetően hasznosak a szervezet számára, mert elsődleges lúgosító és gyulladáscsökkentő szerepük van. Az olajos magvakban található kalcium emellett az egészséges csontok fontos alkotórésze, főként a bennük szintén megtalálható magnéziummal kombinálva. A kálium szerepe vitathatatlan az idegi átvitelben és az erek összehúzódásában. Ez pedig hasznos a sejtek oxigénellátásában, és komplex segítséget nyújt az idegrendszer működéséhez.

Nyomelemek

Az olajos magvak remek vasforrást jelentenek. A vas a vérképzésben játszik fontos szerepet, és segíti az oxigénszállítást. Erősíti az immunrendszert, energetizál. A vas felszívódását és hasznosulását nagyban elősegíti a párhuzamosan fogyasztott réz, ami szerencsére szintén megtalálható az olajos magokban. A magvak szelén tartalma tovább erősíti az immunrendszert, véd a modernizációs mérgek ellen, megköti a káros higanyt, és általános sejtfiatalító hatású.

Antioxidánsok

A káros környezeti hatások, a stressz és a helytelen életmód megemelt mértékben termel olyan szabad gyököket a szervezetben, amik sejtkárosító hatásúak. Az antioxidánsok hatásosan semlegesítik a szabad gyököket. Az olajos magokban olyan antioxidánsok találhatóak, mint az E-vitamin, a béta-karotin, és a fitonutriensek.
A szakértőknek igazuk van: az olajos magvak ásványi anyagokkal, nyomelemekkel, antioxidánsokkal és vitaminokkal látják el a szervezetet. Rendszeres fogyasztásuk éppen ezért abszolút javasolt, főként akkor, ha az életmódunkból adódóan úgy érezzük, hogy egyoldalúan táplálkozunk vagy túl sok szénhidrátot eszünk.